مصطفی نخعی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به بحث ها و گمانه زنی های مختلف رسانه ها در خصوص قیمت سوخت، گفت:بحث تولید، انتقال و قیمت سوخت در کشور ما موضوع بسیار حساسی است، به هر حال موضوعی است که به نوعی به همه مردم و معیشت آن ها مرتبط است و از اصلاحاتی که در گذشته انجام شده در این زمینه،تجربه خوبی نداریم.
وی با تاکید بر اینکه در برخی از مقاطع در کشور، افزایش قیمتهایی که شکل گرفته، باعث برخی نارضایتی ها و اعتراضاتی در سطح کشور شده است، افزود: طبیعتاً هر اقدامی باید با ملاحظات خاص اجتماعی آن تصمیم گیری شود.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با تاکید بر اینکه مهمترین رویکرد در جهت کنترل مصرف بنزین، تنوع بخشی سبد سوخت مصرفی و کاهش سهم بنزین در این سبد با استفاده از راهکارهای مختلف است، به احکام برنامه هفتم در این زمینه اشاره و بیان کرد: در برنامه هفتم حکمی را برای بحث تنوع بخشی به سبد سوخت خودروها مصوب کرده ایم ،با این هدف که سهم بسیار زیاد بنزین در سبد سوخت خودروها را کاهش دهد و به سمت توسعه استفاده از سوختهای جایگزین همچون CNG و LPG ،توسعه برقی کردن خودروها و خودروهای برقی برویم و تدوین آئین نامه این حکم هم بر عهده دولت گذاشته شده است.
نخعی در ادامه تاکید کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی مردم که طبیعتاً هر افزایش نرخی باعث افزایش تورم بیشتر در سایر کالاها خواهد شد و بنابراین گرانیهای بسیار کمرشکن که مردم دچار آن هستند،بعید میدانم که حالا دولت بخواهد چنین تصمیمی را بگیرد،علیرغم اینکه از آنطرف،تامین بنزین هم برای دولت کار خیلی سختی شده و درحال حاضر منابع بسیار زیاد ارزی کشور،صرف تامین فرآوردههای نفتی می شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک به ۵ میلیارد دلار برای واردات فرآوردههای نفتی اعم از "بنزین" و" نفت گاز" در کشور هزینه شده است،تصریح کرد: پیشبینی میشود هزینه امسال، بیشتر از این عدد باشد و تامین این حجم از ارز و نقدینگی کار سادهای نیست.طبیعتاً دولت هم دراین حوزه ها مشکل دارد، اما توصیه ما و تاکیدات احکام برنامه هفتم هم به این موضوع اشاره دارد که ترجیحاً دولت به سمت تنوع بخشی در سبد سوخت به جای افزایش قیمت برود و امیدوارم که مسیر غیرقیمتی را بیشتر از راهکارهای قیمتی دنبال کند،به نظر می رسد که این موضوع به منافع ملی کشور نزدیکتر است./
پایان پیام




نظر شما